Μπερτομέου: «Να αφήσουμε στην άκρη τις διαφορές με τη FIBA για το καλό του μπάσκετ»

    Ο CEO της Euroleague, Τζόρντι Μπερτομέου, μίλησε στο gazzetta και αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις διαφορές που πρέπει να λυθούν με τη FIBA, στη φετινή σεζόν, στο ενδεχόμενο κλειστής λίγκας, αλλά και στο ότι δεν μπορεί να πάει σε ελληνική ομάδα κάποια wild card.

    Αναλυτικά:

    Απέχουμε λίγες ώρες από το πρώτο τζάμπολ στην Euroleague στην 2η χρονιά που διεξάγεται εν μέσω της πανδημίας. Πόσο ευχαριστημένος είστε από τις προσαρμογές και τις βελτιώσεις που έχουν γίνει σε σχέση με την περυσινή σεζόν που άρχισε διστακτικά και με προβλήματα και ολοκληρώθηκε με επιτυχία στο Final 4 της Κολωνίας;


    «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η περυσινή σεζόν ήταν ιδιαίτερη και διαφορετική, αλλά σίγουρα εξελίχτηκε καλύτερα απ’ όσο περιμέναμε σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη, κυρίως γιατί καταφέραμε να λύσουμε όλα τα προβλήματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι φέτος έχει εξαλειφθεί η αβεβαιότητα, αλλά εντοπίζεται αποκλειστικά στον επιτρεπόμενο αριθμό των φιλάθλων που θα βρίσκονται στα γήπεδα. Προσδοκούμε, λοιπόν, ότι θα έχουμε λιγότερους περιορισμούς και ακόμη μικρότερο αριθμό αγώνων που θα αναβληθούν και θα επαναπρογραμματιστούν λόγω της πανδημίας. Επίσης θα έχουμε λιγότερες απαιτήσεις από τους παίκτες σε επίπεδο υποβολής σε μοριακά τεστ, από την στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία τους είναι πλήρως εμβολιασμένοι. Επομένως το βασικό μας μέλημα θα είναι σε πρώτο βαθμό η υγεία των παικτών, των προπονητών, των διαιτητών και του προσωπικού των ομάδων και εν συνεχεία σε ποιον βαθμό μπορούμε να υπολογίζουμε σε γεμάτα γήπεδα. Γιατί όπως γνωρίζετε, οι περιορισμοί όσον αφορά στην ποσόστωση της προσέλευσης των φιλάθλων, διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Για παράδειγμα στην Γαλλία και το Ισραήλ το ποσοστό αγγίζει το 100%, στην Ιταλία αντίστοιχα βρίσκεται στο 35% και κάπου ανάμεσα είναι όλες οι υπόλοιπες χώρες. Εν κατακλείδι, ελπίζουμε ότι προϊόντος του χρόνου οι αριθμοί αυτοί θα βελτιωθούν, ώστε κάποια στιγμή φτάσουμε και σε κάποια sold out. Γιατί στο τέλος της ημέρας, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι πως θα γυρίσει ο κόσμος στις κερκίδες και όχι μόνο το πως θα αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες της απουσίας του από τα γήπεδα λόγω του covid-19».


    Η μεγάλη διαφορά σε σχέση με πέρυσι είναι ότι σε καθεμία από τις 10 χώρες που έχουν εκπρόσωπο στην διοργάνωση, οι αγώνες θα ξεκινήσουν με κόσμο στις κερκίδες. Πόσο αισιόδοξοι μπορούμε να αισθανόμαστε ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά και μέχρι την κορύφωση της εφετινής Euroleague, θα φτάσουμε στο σημείο να γίνει το Final 4 σε γεμάτο γήπεδο;


    «Αυτός είναι ο μεγάλος μας στόχος! Να φτάσουμε στον Μάιο και να είμαστε σε θέση να πουλήσουμε όλα τα εισιτήρια της Mercedes-Benz Arena, για το Final 4 του Βερολίνου. Αυτή την στιγμή στην Γερμανία, η επιτρεπόμενη προσέλευση των φιλάθλων στη Γερμανία βρίσκεται στο 50%, οπότε ελπίζουμε ότι με την σταδιακή αύξηση των εμβολιασμών και την χαλάρωση των μέτρων, θα καταφέρουμε να πλησιάσουμε στο νούμερο που θέλουμε. Αυτή την στιγμή, αν υπολογίσουμε τις επιδημιολογικές συνθήκες όλων των χωρών ο μέσος όρος του επιτρεπόμενου αριθμού φιλάθλων στα γήπεδα της Euroleague, αγγίζει το 65%. Μέχρι την άνοιξη είμαι αισιόδοξος ότι θα αποφύγουμε κάποιο επόμενο κύμα κρουσμάτων και θα καταφέρουμε να τα γεμίσουμε!».


    Η δουλειά που έχει γίνει για να αντιμετωπιστούν οι οικονομικές συνέπειες της πανδημίας είναι αξιοσημείωτη, ωστόσο σε σύγκριση με το ποδόσφαιρο η απόσταση στον τομέα των εσόδων για τις ομάδες είναι μεγάλη. Βλέπετε σταδιακή αύξηση μέσα στα επόμενα χρόνια;


    «Πρώτα απ΄ όλα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι καταφέραμε να επιβιώσουμε από μία μεγάλη κρίση που προκλήθηκε από την πανδημία. Όσον αφορά τον καταμερισμό, των εσόδων πέρυσι μοιράσαμε στις ομάδες των 100% των προβλεπόμενων χρημάτων, ενώ πρόπερσι από ‘κει που όλοι περίμεναν μία μείωση της τάξεως το 30%-40%, τελικά οι απώλειες κυμάνθηκαν μόλις στο 14%. Φέτος μας δίνεται η ευκαιρία να σταθεροποιηθούμε και σιγά-σιγά να αυξήσουμε τα έσοδα των ομάδων. Ωστόσο, αν μπαίνουμε στην διαδικασία της σύγκρισης με το ποδόσφαιρο θα χάσουμε τον προσανατολισμό μας γιατί έχουμε να κάνουμε με δύο μεγέθη που εμπορικά είναι ανόμοια. Κατά την άποψή μου, πρέπει να εστιάσουμε την προσπάθειά μας στην βελτίωση του προϊόντος μας όσον αφορά στις ψηφιακές υπηρεσίες. Πρέπει να είμαστε έξυπνοι και να αντιληφθούμε ότι με το που θα τελειώσει η πανδημία, δεν θα πατήσουμε ένα κουμπί και θα επανέλθουμε στα νούμερα που είχαμε πριν από 3 χρόνια. Αυτό θέλει δουλειά και δεν γίνεται από την μία μέρα στην άλλη. Γι’ αυτό, λοιπόν, πρέπει να υιοθετήσουμε ένα επαγγελματικό μοντέλο με μεγαλύτερη ψηφιακή και τεχνολογική εξοικείωση γιατί μόνο έτσι θα προσαρμοστούμε στα δεδομένα της εποχής».

    Πιστεύετε ότι έχει ωριμάσει ο χρόνος για να επέλθει μία συνεννόηση με την FIBA όσον αφορά όλα τα θέματα που διέπουν το ευρωπαϊκό μπάσκετ. Υπάρχει ένα καλύτερο έδαφος επικοινωνίας σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια;


    «Σίγουρα το κλίμα των επαφών με την Παγκόσμια Ομοσπονδία δείχνει πολύ διαφορετικό και βελτιωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα 2-3 χρόνια. Βέβαια, στην διάρκεια της πανδημίας είχαμε πολύ λίγα πράγματα να συζητήσουμε γιατί η κάθε πλευρά αντιμετώπιζε τα δικά της προβλήματα, αλλά πάντα υπάρχει ο χρόνος για την βελτίωση της μεταξύ μας συνεργασίας. Η FIBA γνωρίζει ότι επιδιώκουμε να βρούμε τα σωστά πεδία συνεννόησης και εκτιμώ ότι μέσα στον επόμενο μήνα θα έχουμε την ευκαιρία για εποικοδομητικό διάλογο, ώστε να προσδιορίσουμε σε ποιους τομείς πρέπει να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλον. Νομίζω ότι έχει φτάσει η ώρα να αφήσουμε στην άκρη τις διαφορές του παρελθόντος και να προχωρήσουμε μαζί για το καλό του ευρωπαϊκού μπάσκετ. Για να αυξήσουμε την δημοτικότητα ου αθλήματος και να “μεγαλώσουμε” την εμπορική αξία του προϊόντος, προσελκύοντας περισσότερους φιλάθλους-πελάτες».


    Που βρισκόμαστε όσον αφορά το ενδεχόμενο διοργάνωσης μίας κλειστής λίγκας. Παλαιότερα σε μία συνάντηση που είχε γίνει στην Αθήνα είχε ακουστεί ότι αυτό το πλάνο μπορεί να μπει σε εφαρμογή το 2023…


    «H Euroleague είναι μία διοργάνωση που βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη. Για παράδειγμα το σημερινό format είναι τελείως διαφορετικό απ’ αυτό που είχαμε πριν από 5 χρόνια, επομένως νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο ότι συνεχώς προσβλέπουμε σε αλλαγές που θα βελτιώσουν το προϊόν και να προσφέρουμε στους φιλάθλους το καλύτερο δυνατό θέαμα. Η κλειστή λίγκα αποτελεί μία σκέψη που βρίσκεται στο μυαλό μας από το 2000, όταν ιδρύσαμε την Euroleague και ίσως σαν προοπτική να υπήρχε και ακόμη νωρίτερα, καtι poy είναι λογικό γιατί υπάρχει το πετυχημένο μοντέλο του ΝΒΑ. Προς το παρόν δουλεύουμε πάνω στην σταθεροποίηση που σε ένα μεγάλο βαθμό υπάρχει, γιατί ουσιαστικά ήδη έχουμε μία κλειστή λίγκα για 13 ομάδες, οι οποίες δεν μπορούν να χάσουν την θέση τους. Τώρα το πόσο γρήγορα θα πάμε στο επόμενο επίπεδο, θα εξαρτηθεί από την θέληση των των εταίρων. Η αίσθησή μου είναι ότι το ισχύον σύστημα με τα δύο εισιτήρια από το Eurocup θα διατηρηθεί για τα επόμενα χρόνια, από την στιγμή που το κλειστό πρωτάθλημα των 18-20 ομάδων, δεν βρίσκεται στο τραπέζι για την ώρα…».

    Ο διοικητικός ηγέτης του Προμηθέα που συμμετέχει στο Eurocup, Βαγγέλης Λιόλιος, πρόσφατα εξελέγη πρόεδρος της ΕΟΚ μετά από 30 και πλέον χρόνια διοικητικής θητείας από τον Γιώργο Βασιλακόπουλο. Πόσο σημαντική είναι αυτή η εξέλιξη από τεχνοκρατικής άποψης ως προς το κομμάτι της επαγγελματικού προσανατολισμού που έχει πάρει πλέον το μπάσκετ σε όλη την Ευρώπη;


    «Νομίζω ότι ο Βαγγέλης έχει ήδη αποδείξει την ικανότητά σαν manager, καθοδηγώντας διοικητικά τον σύλλογο της Πάτρας στην ελίτ του ελληνικού μπάσκετ και φτάνοντας τον στο σημείο να είναι ανταγωνιστικός και στο Eurocup. Είναι απολύτως πετυχημένος σε διασυλλογικό επίπεδο και είμαι 100% πεπεισμένος ότι θα μεταμορφώσει την ελληνική ομοσπονδία σε έναν σαφώς πιο επαγγελματικό οργανισμό που θα σκύβει περισσότερο στα σωματεία, γιατί ο ίδιος ξέρει καλύτερα από τον καθένα ποιες είναι οι ανάγκες τους. Έχει τελείως διαφορετική προσέγγιση, έχει πετύχει σε ό,τι έχει καταπιαστεί και είμαι πολύ χαρούμενος για την εκλογή του».


    Πέρυσι η Ισπανία είχε 4 ομάδες, φέτος η Ρωσία έχει τρεις. Θα φτάσει ξανά η Ελλάδα να συμμετάσχει με έναν ακόμη εκπρόσωπο μέσω wild card ή θα πρέπει ο Προμηθέας ή όποια άλλη ομάδα συμμετάσχει στο Eurocup να φτάσει στον τελικό για να εξασφαλίσει η χώρα μας τις τρεις συμμετοχές;


    «Σας θυμίζω ότι το 2000 η Ελλάδα είχε τέσσερις εκπροσώπους, αλλά εδώ και αρκετά χρόνια το ελληνικό πρωτάθλημα έχει χάσει την αίγλη που είχε στο παρελθόν και γι’ αυτό πλέον οι ελληνικές ομάδες στην Euroleague μειώθηκαν σε δύο. Κάτι ανάλογο συνέβη και με την Ιταλία που εδώ και κάποια χρόνια έχει μόλις μία ομάδα. Επομένως οι αριθμοί των ομάδων των συγκεκριμένων χωρών, εξαρτώνται από την εξέλιξη των πρωταθλημάτων τους. Αλλά για την αύξηση τους πάντα υπάρχει μία πόρτα ανοιχτή μέσω του τελικού του Eurocup είτε πρόκειται για την Ελλάδα είτε για οποιαδήποτε άλλη χώρα. Επομένως όσο υπάρχουν ελληνικές ομάδες που συμμετέχουν στο Eurocup, υπάρχει πάντα η δυνατότητα. Για την ώρα έχουμε μόνο τον Προμηθέα, καθώς οι υπόλοιπες έχουν επιλέξει το BCL, κάτι που είναι απολύτως σεβαστό. Αυτό όμως δεν βοηθάει ιδιαίτερα μία χώρα που θέλει να αυξήσει τις ομάδες της στην Euroleague. Όσον αφορά στην wild card, η οπτική μας έχει να κάνει με το ότι πρέπει να πηγαίνουν σε χώρες που έχουν αγορές στις οποίες πρέπει να επενδύσουμε, αν θέλουμε να αυξήσουμε τα έσοδα των ομάδων. Ας μην ξεχνάμε ότι το ποδόσφαιρο υπερέχει εμπορικά επειδή είναι πολύ ισχυρό στην Γερμανία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Εμείς είμαστε δυνατοί στην Ισπανία, την Ελλάδα, την Τουρκία, το Ισραήλ, την Λιθουανία και την Ρωσία. Επομένως, γι’ αυτό προσπαθούμε να προσελκύσουμε οργανισμούς όπως η Μπάγερν και θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανή την αγορά του Βερολίνου με το Final 4. Όλες αυτές οι κινήσεις είναι μέρος ενός σχεδίου. Το να δώσουμε wild card σε ομάδες από χώρες που δεν έχουν ισχυρή αγορά δεν μας προσδίδει τίποτε και δεν είναι μέρος της τωρινής στρατηγικής».


    Η Euroleague συμπληρώνει φέτος 21 χρόνια ζωής. Τι αλλαγές μπορούμε να περιμένουμε στο μέλλον;


    «Νομίζω ότι αλλαγές έχουμε σχεδόν κάθε χρόνο και αν περάσει ένα διάστημα χωρίς κάποια καινοτομία, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την παραπάνω ερώτηση. Νομίζω ότι βασικό μας μέλημα είναι να βοηθήσουμε τις ομάδες στην βελτίωση της ψηφιακής επιδραστικότητάς τους. Στο πως δηλαδή θα υιοθετήσουν την σωστή στρατηγική και τις απαραίτητες δράσεις ώστε να προσελκύσουν τα νεανικά κοινά στις μεγάλες αγορές και αυτό όχι απαραίτητα μόνο μέσα από τα παιχνίδια τους αλλά και μέσα κι από παράπλευρες επενδυτικές ενέργειες. Νομίζω ότι αυτό είναι το πρωταρχικό που μας ενδιαφέρει. Παρ’ ότι εμείς βρισκόμαστε σε σχετικά καλύτερη μοίρα, από άλλα αθλήματα, των οποίων ο μέσος όρος ηλικίας των φιλάθλων ολοένα και μεγαλώνει, πρέπει να “αγκαλιάσουμε” τις νεότερες γενιές με τελείως διαφορετική προσέγγιση. Πρέπει να τους προσφέρουμε ένα περιεχόμενο που θα έχει εύκολη πρόσβαση και θα είναι εύκολο να καταναλώσουν κι έτσι καταλήγουμε και πάλι προς τον ψηφιακό προσανατολισμό. Νομίζω ότι προέχει να κινηθούμε προς την συγκεκριμένη κατεύθυνση και να γίνουμε καλύτεροι πριν προβούμε σε οποιαδήποτε άλλη αλλαγή. Έχουμε ήδη έτοιμο ένα πλάνο για τις ομάδες, που μπορεί να μην είναι τόσο ελκυστικό όσο ένα νέο σύστημα διεξαγωγής, αλλά πιστέψτε με είναι άκρως απαραίτητο για να μεγαλώσουμε το προϊόν».